Contact

Kunstmatige intelligentie, voor het MKB?

Kleine en middelgrote ondernemingen worden zich nu bewust van de voordelen die zij kunnen halen uit digitale hulpmiddelen. Terwijl de cloud al een goed geïntegreerd concept is, moeten bepaalde technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI) nog hun stempel drukken. 

Een al te gangbare gedachte is dat AI alleen is weggelegd voor bedrijven met veel data. Deze bewering is achterhaald! Zelfs als algoritmen een zeer grote hoeveelheid gegevens kunnen verwerken. Hun echte kracht ligt in het aantal variabelen waarmee zij rekening kunnen houden. Daarom moeten alle bedrijven die CRM-software voldoende database hebben om een voorspellende analyse-oplossing uit te voeren. Wat andere toepassingen van kunstmatige intelligentie betreft (bv. virtuele assistenten), kan de implementatie ervan voorafgaan aan (of zelfs aanleiding geven tot) de implementatie van een operationele database. Vooral omdat het MKB nu tegen zeer redelijke kosten en in sommige gevallen zonder tussenkomst van een IT-afdeling kan profiteren van de voordelen van kunstmatige intelligentie (AI).

Vermogen om te analyseren

Met de opkomst van het internet der dingen (IoT) verzamelen talloze sensoren enorme hoeveelheden gegevens. Alomtegenwoordig in vele apparaten (machines, toestellen, enz.) en omgevingen (ziekenhuizen, huizen, kantoren, enz.) leveren deze sensoren relevante en eigen gegevens over mensen, producten en processen.

Informatica

Dit analytisch vermogen is het resultaat van al het onderzoek dat is verricht op het gebied van rekenkracht (connectiviteit, sensoren, gegevensverzameling, enz.), technologieën en algoritmen (deep learning, reinforcement learning, enz.). Gegevenswetenschap en kunstmatige intelligentie (AI) hebben de ontwikkeling mogelijk gemaakt van oplossingen die bijdragen tot de profilering van producten en klanten, productieoptimalisering, intelligente oplossingen voor verkeersbeheer, medische aanbevelingen,...

Bruikbare en relevante resultaten

Hoewel deze technologie nu binnen het bereik van het MKB ligt, vereist de integratie ervan een zekere knowhow. Het verkrijgen van de gegevens vergt tijd en geld. Een perfect begrip van de doelstellingen en operationele beperkingen is daarom nauw verbonden met het succes van het project. Eenvoudigweg een algoritme toepassen op een panel van gegevens leidt niet noodzakelijkerwijs (en zeer zelden) tot bruikbare en relevante resultaten. Alle kwaliteitsgegevens (kwaliteit boven kwantiteit) moeten worden verzameld, geïntegreerd, gefilterd en voorbewerkt voordat ze bruikbaar worden.

Een goed begrip van het toepassingsdomein is ook essentieel om de relevantie van de resultaten te verifiëren. Vandaar de noodzaak van een echte samenwerking tussen de gegevensverwerkingsdeskundige en de domeinspecialist.

Voordelen van kunstmatige intelligentie voor het MKB

Productiviteitswinst

Kunstmatige intelligentie biedt kmo's nu functionaliteiten om het werk van hun werknemers te vereenvoudigen: stemactivering, e-maildictaat, het instellen van automatische herinneringen gekoppeld aan locaties of contacten, enz. Investeren in predictief onderhoud van productieapparatuur is ook essentieel om de kostenbeheersing te optimaliseren.

Effectievere interne communicatie

Via conversational agents kunnen KMO's beschikken over interactieve kennisbanken die werknemers kunnen raadplegen om informatie te vinden over het bedrijf (KPI's, processen, enz.) of hun activiteit daarbinnen (vakanties, enz.). Een ander voordeel is dat werknemers zich in "natuurlijke taal" kunnen uitdrukken en vragen kunnen stellen zoals: "Op hoeveel dagen afwezigheid heb ik recht bij het overlijden van mijn man?" of "Hoeveel liter is tank B?".

Geoptimaliseerde klantenrelaties

Wanneer ze op de website van een bedrijf worden geïntegreerd, hebben conversatieassistenten verschillende voordelen: ze helpen de overbelasting van de dienst na verkoop te verlichten, beantwoorden nauwkeurig de vragen van klanten en prospects, verzamelen informatie door hen naar hun voorkeuren te vragen en stellen hen in staat online een bestelling te plaatsen. Multi-channel oplossingen helpen agenten sneller en efficiënter te reageren op de meeste inkomende verzoeken (e-mail, messenger, whatsapp, ...)

Voorspellende analyse

Dankzij machine learning kan het mkb nu profiteren van tools die in staat zijn om het onderscheiden van significante verbanden tussen verschillende variabelen. Deze mogelijkheid om analysemodellen te bouwen en te testen maakt geavanceerde aanpassingsvereisten mogelijk. Voor KMO's stelt dit activiteitenbeheer hen bijvoorbeeld in staat het klantenpotentieel voor een bepaald product te kwantificeren of de uitvoering van acquisitiestrategieën te meten.

Digitale marketeers aan het werk [AI-gegenereerde afbeelding]
Gidsen en tools

Digitale marketing: Een winnende strategie

Ontdek waarom digitale marketing een winnende strategie is voor bedrijven in de huidige digital-first wereld. Bereik een wereldwijd publiek, bespaar kosten en meet resultaten met digitale marketing. Ontdek de onderdelen van digitale marketing, waaronder SEO, contentmarketing, sociale-mediamarketing, e-mailmarketing en PPC. Begin uw digitale marketingreis met deze bruikbare tips en omarm de kracht van digitale marketing voor de groei van uw bedrijf.