Een al te gangbare gedachte is dat AI alleen is weggelegd voor bedrijven met veel data. Deze bewering is achterhaald! Zelfs als algoritmen een zeer grote hoeveelheid gegevens kunnen verwerken. Hun echte kracht ligt in het aantal variabelen waarmee zij rekening kunnen houden. Daarom moeten alle bedrijven die CRM-software voldoende database hebben om een voorspellende analyse-oplossing uit te voeren. Wat andere toepassingen van kunstmatige intelligentie betreft (bv. virtuele assistenten), kan de implementatie ervan voorafgaan aan (of zelfs aanleiding geven tot) de implementatie van een operationele database. Vooral omdat het MKB nu tegen zeer redelijke kosten en in sommige gevallen zonder tussenkomst van een IT-afdeling kan profiteren van de voordelen van kunstmatige intelligentie (AI).
Vermogen om te analyseren
Informatica
Dit analytisch vermogen is het resultaat van al het onderzoek dat is verricht op het gebied van rekenkracht (connectiviteit, sensoren, gegevensverzameling, enz.), technologieën en algoritmen (deep learning, reinforcement learning, enz.). Gegevenswetenschap en kunstmatige intelligentie (AI) hebben de ontwikkeling mogelijk gemaakt van oplossingen die bijdragen tot de profilering van producten en klanten, productieoptimalisering, intelligente oplossingen voor verkeersbeheer, medische aanbevelingen,...
Bruikbare en relevante resultaten
Een goed begrip van het toepassingsdomein is ook essentieel om de relevantie van de resultaten te verifiëren. Vandaar de noodzaak van een echte samenwerking tussen de gegevensverwerkingsdeskundige en de domeinspecialist.
Voordelen van kunstmatige intelligentie voor het MKB
Productiviteitswinst
Kunstmatige intelligentie biedt kmo's nu functionaliteiten om het werk van hun werknemers te vereenvoudigen: stemactivering, e-maildictaat, het instellen van automatische herinneringen gekoppeld aan locaties of contacten, enz. Investeren in predictief onderhoud van productieapparatuur is ook essentieel om de kostenbeheersing te optimaliseren.
Effectievere interne communicatie
Via conversational agents kunnen KMO's beschikken over interactieve kennisbanken die werknemers kunnen raadplegen om informatie te vinden over het bedrijf (KPI's, processen, enz.) of hun activiteit daarbinnen (vakanties, enz.). Een ander voordeel is dat werknemers zich in "natuurlijke taal" kunnen uitdrukken en vragen kunnen stellen zoals: "Op hoeveel dagen afwezigheid heb ik recht bij het overlijden van mijn man?" of "Hoeveel liter is tank B?".
Geoptimaliseerde klantenrelaties
Voorspellende analyse
Dankzij machine learning kan het mkb nu profiteren van tools die in staat zijn om het onderscheiden van significante verbanden tussen verschillende variabelen. Deze mogelijkheid om analysemodellen te bouwen en te testen maakt geavanceerde aanpassingsvereisten mogelijk. Voor KMO's stelt dit activiteitenbeheer hen bijvoorbeeld in staat het klantenpotentieel voor een bepaald product te kwantificeren of de uitvoering van acquisitiestrategieën te meten.