Contact

Workflowautomatisering: een pluspunt voor CRM

Workflow CRM automatisering is de omzetting van een vaak vervelende handmatige taak in een grotendeels geautomatiseerde taak. Door deze automatisering kunnen medewerkers zich ontdoen van repetitieve en monotone taken. Zij kunnen zich concentreren op taken met een hogere toegevoegde waarde. En klanten profiteren van een hogere kwaliteit van de dienstverlening.

Workflowautomatisering vs. automatisering van bedrijfsprocessen

Business Process Analysis (BPA) omvat het merendeel van de automatiseringsprocessen binnen het bedrijf. Dit beheersysteem integreert een programma dat bestaat uit verschillende workflows tussen verschillende afdelingen, gebruikers en klanten. Dit omvat workflow automatisering, job routing en robotic process automation (RPA).

De integratie van nieuwe klanten geeft inzicht in de automatisering van bedrijfsprocessen. Dit systeem implementeert gezamenlijk relevante workflows op het gebied van verkoop, financiën en diensten:

1. Onboarding Workflow
Automatische start van de onboarding van nieuwe klanten.

2. Verkoop workflow
Automatische configuratie van een klantenrekening.

3. Interdepartementale workflow
Samenwerking tussen de afdelingen die betrokken zijn bij de klantenrelaties.

4. Financiën Workflow :
Configuratie van geautomatiseerde betalingen.

Workflowautomatisering en klantrelatie

De integratie van een CRM-systeem in de onderneming geeft de teams die met klanten omgaan een 360-graden beeld van elke klant. Dit beeld wordt gegenereerd door bepaalde taken te automatiseren en verbetert zowel de ervaring van de medewerker als die van de klant. Geautomatiseerde workflows helpen knelpunten te elimineren door de juiste informatie op het juiste moment aan de juiste medewerker te verstrekken. Daardoor hebben ze een zeer positieve invloed op de gegenereerde inkomsten en de operationele efficiëntie van het bedrijf.

Effectieve communicatie
Binnen de onderneming kan een intelligente workflow CRM en enterprise resource planning (ERP) systemen integreren. Dankzij deze dynamiek kan informatie over consumentenaankopen worden doorgegeven aan verkoopteams.

Voorbeelden van CRM-workflowautomatisering

Dankzij CRM-workflowautomatisering kunnen verkoopteams diepgaandere klantactiviteiten ondersteunen. Zonder een bredere context verhoogt het ook de snelheid van het werk in andere afdelingen:

1. Klantenservice
2. Verkoop
3. Marketing
4. Personeelszaken
5. IT

1. Geautomatiseerde workflows CRM voor klantenservice

Om klantrelaties te optimaliseren, moeten klantenserviceteams efficiënte (snelle) hulp en kwalitatief case management bieden. Om deze uitmuntendheid te bereiken, vertrouwen medewerkers op mensgerichte workflows. Deze workflows zijn ontworpen om acties en contactmomenten met meerdere gebruikers en meerdere stappen te verenigen, te automatiseren en te stroomlijnen. Wanneer een medewerker aan het begin van een gesprek geen gegevens meer hoeft in te voeren, besteedt hij meer kwaliteitstijd aan de klant. Deze beschikbaarheid geeft hem de garantie dat zijn dossier perfect wordt gevolgd.

Voorbeelden

  • Workflow van dienststoring

  • Workflow voor het maken van projecten

  • Workflow voor geschillenbeheer (kredietkaart, enz.)

  • Workflow voor ID-verificatie van klanten

  • Workflow van de voorbereiding van oproepen tot het indienen van voorstellen

2. Geautomatiseerde workflows voor verkoop

Een klant die zich verzorgd voelt, is eerder geneigd een product of dienst te kopen. Met geautomatiseerde workflows kunnen verkoopteams gegevensinvoer overslaan en zich 100% concentreren op klantcases. Deze vlotheid stelt hen in staat de verwachtingen/behoeften van de klant te begrijpen en meer gepersonaliseerde oplossingen aan te bieden.

Voorbeelden:

  • Workflow voor het maken van offertes

  • Workflow contractvoorstel
  • Workflow voor het registreren van nieuwe klanten

  • Workflow van dossieropvolging

  • Verlenging herinnering workflow


3. Geautomatiseerde marketing workflows CRM

3. Geautomatiseerde marketing workflows
Om klantentrouw op te bouwen via effectieve campagnes kunnen marketingteams gebruikmaken van geautomatiseerde workflows. Deze workflows bevorderen zinvolle verbindingen met prospects en klanten.

Voorbeelden:

  • Workflow voor het plannen van sociale mediacampagnes

  • Workflow voor het reageren op negatieve klanten
    beoordelingen
  • Workflow voor opt-out / opt-in

  • Workflow voor leadgeneratie

  • Workflow voor vergaderverslagen

4. Geautomatiseerde workflows CRM voor HR

HR-teams gebruiken ook geautomatiseerde workflows. Deze tool helpt hen wervingscampagnes te stroomlijnen. Deze geautomatiseerde workflow helpt ook bij het inwerken van nieuw talent en zorgt voor een verbonden werknemerservaring. Deze taakautomatisering heeft als bijkomend voordeel dat kennis, ondersteuning en toepassingen worden gecentraliseerd. Het stelt werknemers ook in staat om snel antwoorden te vinden op hun verzoeken en vragen via het kanaal van hun voorkeur.

Voorbeelden:

  • Onboarding workflow voor nieuw talent

  • Workflow voor uitgavenbeheer

  • Workflow voor goedkeuring van loonlijst, budget of TimeSheet

  • Workflow functioneringsgesprekken

5. Geautomatiseerde workflows CRM voor IT

Dankzij geautomatiseerde workflows kan de IT-afdeling tijdig reageren op supporttickets. Deze vlotheid zorgt voor de beveiliging en compliance van software en hardware. Het draagt ook bij aan de productiviteit van werknemers, ongeacht waar ze werken.

Voorbeelden:

  • Workflow voor de verwerking van dienstverzoeken

  • Workflow voor projectintegratie

  • Workflow voor configuratie van werknemersaccounts

  • Workflow voor het aanvragen van software en apparatuur

De voordelen in cijfers

Het stroomlijnen van interne werkstromen is goed voor meer dan 60% van de problemen die managers proberen op te lossen.

Meer dan 70% van de besluitvormers is voorstander van automatiseringsprojecten om de toenemende werklast te verlichten.

Meer dan driekwart (75%) van de technische managers die een deel van hun processen hebben geautomatiseerd, zien een productiewinst van 10%. Deze toegevoegde waarde bedraagt bijna vier uur per 40-urige werkweek.

Conclusie

Kortom, workflowautomatisering is een game-changer voor bedrijven die hun operationele efficiëntie willen verbeteren, hun omzet willen verhogen en hun klantervaring willen verbeteren. Door repetitieve en monotone taken te automatiseren, kunnen werknemers zich richten op taken die meer waarde toevoegen en krijgen klanten een hogere kwaliteit van dienstverlening. Dankzij de integratie van CRM en andere bedrijfssystemen hebben teams een 360-gradenbeeld van elke klant, waardoor ze op het juiste moment over de juiste informatie beschikken om knelpunten te elimineren. Zoals uit de verschillende voorbeelden blijkt, zijn geautomatiseerde workflows een essentieel onderdeel geworden van bedrijfsprocessen in verschillende afdelingen, waaronder klantenservice, verkoop, marketing, HR en IT. Met meer dan 60% van de managers die interne workflows proberen te stroomlijnen en meer dan 70% van de besluitvormers die de voorkeur geven aan automatiseringsprojecten om de groeiende werklast te verlichten, is het duidelijk dat workflowautomatisering een pluspunt is voor CRM en aanzienlijk bijdraagt tot een hogere productiviteit en productieverhoging voor bedrijven.

Digitale marketeers aan het werk [AI-gegenereerde afbeelding]
Gidsen en tools

Digitale marketing: Een winnende strategie

Ontdek waarom digitale marketing een winnende strategie is voor bedrijven in de huidige digital-first wereld. Bereik een wereldwijd publiek, bespaar kosten en meet resultaten met digitale marketing. Ontdek de onderdelen van digitale marketing, waaronder SEO, contentmarketing, sociale-mediamarketing, e-mailmarketing en PPC. Begin uw digitale marketingreis met deze bruikbare tips en omarm de kracht van digitale marketing voor de groei van uw bedrijf.