Contact

Software as a Service - Saas: de winnende formule!

Software as a Service (SaaS) is een op de cloud gebaseerd systeem. In plaats van software te downloaden op uw computer, krijgt u toegang tot een applicatie via een webbrowser. Snel, efficiënt en goedkoper!

Tot een paar jaar geleden rustten veel IT-bedrijven hun klanten uit met bedrijfssoftware die rechtstreeks op de computer van elke werknemer werd geïnstalleerd. Deze modellen vereisten meestal grote investeringen vooraf in ruil voor beperkte installaties.

On-premise software

Om deze software te gebruiken, moesten bedrijven individuele licenties aanschaffen. Uitgerust met deze licenties waren werknemers - die uiteindelijk beperkte opslagruimte op hun harde schijf hadden - ook gedwongen de software handmatig bij te werken via nieuwe licenties. Een ander struikelblok was dat de "on-premise" software geen samenwerking vanuit een gemeenschappelijke database mogelijk maakte. En in het geval van een storing, datalek of incident waren gegevensverlies en herstelkosten steevast de verantwoordelijkheid van het overnemende bedrijf.

Software als een dienst (SaaS)

Een Software as a Service (SaaS) biedt een reeks functionaliteiten waarop gebruikers zich abonneren. De toepassingen worden gehost op de servers van de softwareleveranciers en de gebruiker hoeft geen software te installeren of te onderhouden. De gebruiker hoeft alleen via internet verbinding te maken om van de dienst en alle bijbehorende voordelen te profiteren. De provider beheert de beveiliging, toegang, opslag en prestaties van de applicaties. Dit offshore beheer en onderhoud biedt een enorm voordeel voor IT-afdelingen van bedrijven: hun teams kunnen zich richten op strategische taken in plaats van op het beheer van software en hardware.

Innovatieve aanpak

Een SaaS biedt een innovatieve aanpak. Omdat het gebaseerd is op een abonnement, biedt het meestal prijsopties die handig zijn voor zowel individuele als meerdere gebruikers. En omdat de software wordt gehost op de servers van de provider, hoeven de bedrijven die het gebruiken alleen een snelle internetverbinding te hebben. Dankzij de automatische updates die door de provider worden gepland, wordt in realtime een back-up gemaakt van toepassingen en gevoelige gegevens. Veel providers bieden ook trainingen aan om gebruikers te helpen het maximale uit hun investering te halen.

De 12 voordelen van SaaS

Omdat het hosting en levering van applicaties op afstand biedt, is SaaS bijzonder geschikt voor organisaties met een cultuur van "werken onderweg".

1 Alle medewerkers kunnen de software bedienen

Met cloud computing wordt software meestal door meer gebruikers en afdelingen binnen het bedrijf overgenomen. Daardoor wordt de functionaliteit ervan snel toegankelijk voor de hele organisatie in plaats van voor een select aantal gebruikers.

2 Gemakkelijker integratie

Steeds meer SaaS-leveranciers bieden instructiedocumentatie en training aan om het inwerken van nieuwe gebruikers te vergemakkelijken. Deze trend vertaalt zich in een beter rendement op de investering.

3 Lagere opstartkosten

Dankzij SaaS hoeven bedrijven niet langer licenties, hardware of infrastructuur te financieren. Deze mogelijkheid breekt budgettaire barrières af en stelt bedrijven van alle groottes en groeistadia in staat te profiteren van de beste software.

4 Snelle inzet

Omdat SaaS een minimale configuratie en vrijwel geen onsite-installaties vereist, is de implementatie ultrasnel. In de meeste gevallen kunnen updates en nieuwe toepassingen in een paar klikken worden geïmplementeerd. Hierdoor kunnen ze sneller worden gebruikt en kunnen ze sneller waarde opleveren.

5 Gemakkelijker upgrades en updates

SaaS-oplossingen maken real-time updates via de cloud mogelijk. Hierdoor kunnen zakelijke klanten software itereren in een zeer kort tijdsbestek. Dankzij deze operationele vloeibaarheid kunnen zij vaker en sneller profiteren van nieuwe, betrouwbaardere versies met extra functionaliteit en verbeterde beveiliging.

6 Real-time gegevens

Cloud-toepassingen verzamelen en tonen gegevens in real time. Deze mogelijkheid geeft SaaS-gebruikers direct toegang tot geplande updates.

7 Geoptimaliseerd maatwerk

Ontwikkelaars van SaaS-applicaties ontwerpen hun producten vaak zodanig dat ze gemakkelijk kunnen worden aangepast. Dit verlangen naar "maatwerk" stelt klanten die ze gebruiken in staat ze aan te passen aan hun behoeften.

8 Betere beveiliging en privacy

De overgrote meerderheid van de SaaS-leveranciers heeft ingezien dat zij zwaar moeten investeren in gegevensbeveiliging en privacy om hun producten aantrekkelijk te maken. In dit verband bieden zij regelmatig geïntegreerde functionaliteiten aan die zowel de "Zero Trust"-architectuur als gegevensversleuteling omvatten.

* Zero Trust is een benadering die het concept van vertrouwen binnen netwerkarchitecturen elimineert. Dit voorkomt dat gegevens worden gecompromitteerd.

9 Geïntegreerde back-up

Aangezien SaaS op de cloud is gebaseerd en er regelmatig en automatisch back-ups worden gemaakt, loopt de klant niet langer het risico om bij een incident (natuurramp, gemorste koffie op het toetsenbord, enz.) waardevolle functionaliteit en informatie te verliezen.

10 Offline functionaliteit

In principe levert SaaS zijn diensten via het internet. Een geldige en robuuste verbinding is dus noodzakelijk. Om eventuele internetstoringen te voorkomen, bieden veel oplossingen een modus die offline werking mogelijk maakt. Wanneer de verbinding wordt hersteld, worden de gegevens automatisch bijgewerkt.

11 Vergroting van de schaalbaarheid

In geval van snelle ontwikkeling van een klant bieden aanbieders SaaS-oplossingen die zeer snel kunnen evolueren om aan alle strategische ontwikkelingen te voldoen.

12 Verhoogde relevantie

Omdat SaaS-oplossingen de mogelijkheid hebben om gegevens uit vele verschillende bronnen in real time te integreren, zijn de resulterende rapporten en analyses relevanter.

Conclusie

Hou het simpel in een complexe wereld!
Zoals u ziet, gaat het niet langer alleen om snel presteren. Het gaat ook om operationele intelligentie. De wereld wordt elke dag complexer en bedrijven hebben nu eenvoudige en effectieve oplossingen nodig om waarde toe te voegen aan hun producten en diensten.

Digitale marketeers aan het werk [AI-gegenereerde afbeelding]
Gidsen en tools

Digitale marketing: Een winnende strategie

Ontdek waarom digitale marketing een winnende strategie is voor bedrijven in de huidige digital-first wereld. Bereik een wereldwijd publiek, bespaar kosten en meet resultaten met digitale marketing. Ontdek de onderdelen van digitale marketing, waaronder SEO, contentmarketing, sociale-mediamarketing, e-mailmarketing en PPC. Begin uw digitale marketingreis met deze bruikbare tips en omarm de kracht van digitale marketing voor de groei van uw bedrijf.