Contact

Prioriteit voor de laadsnelheid van een site

Laadsnelheid is een van de belangrijkste criteria in webstrategie geworden. En wel om twee belangrijke redenen: Internetgebruikers zijn steeds minder geduldig en Google beschouwt de weergavesnelheid als een belangrijk differentiatiecriterium.

In termen van webstrategie kan het verkorten van de laadtijd van een website drie groeihefbomen optimaliseren:
  • De optimalisatie van natuurlijke verwijzingen (SEO)
  • Verbetering van de gebruikerservaring (UX)
  • De stijging van de verkoop

De optimalisering van natuurlijke verwijzingen

Googlebot en reactietijd

Wanneer de Googlebot (robot) een site scant, kent hij hem een indexering toe die afhangt van verschillende criteria (belang van de site, relevantie van de inhoud, weergavesnelheid, enz.) Als de site niet is geoptimaliseerd en de reactietijd van de server te lang is, doet de robot er langer over om deze indexering uit te voeren ... wat zijn rendement aantast! Het is dit tekort dat Google ertoe aanzet de sites met de snelste opening te waarderen.

Gedrag van internetgebruikers

De andere reden waarom Google de voorkeur geeft aan sites met een snelle weergave is vanwege de gebruikers: 57% van de internetgebruikers vindt dat een site in minder dan 3 seconden moet laden! In deze context volgt Google hun gedrag zeer nauwlettend om een SEO ranking toe te kennen. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert en op een resultaat klikt, kunnen bepaalde omstandigheden hem ertoe brengen terug te keren naar de zoekresultaten (gebrek aan relevantie van de pagina, snelheid van het openen van pagina's te traag, site die als dubieus wordt beschouwd, enz.) Deze backtracking (Pogosticking) is een belangrijke indicator waarmee het ranking-algoritme van Google rekening houdt.

Verbetering van de gebruikerservaring (UX)

Lange laadtijden van pagina's frustreren gebruikers. Deze frustratie leidt steevast tot hoge bouncepercentages (afhaken van de actie). Aan de andere kant optimaliseert de verbetering van de gebruikerservaring (UX) in verband met de weergavesnelheid de kansen om verkopen te sluiten. Wanneer de weergavetijden snel zijn, de site profiteert van een duurzamer verkeer en een langere bezoektijd per gebruiker (wat merkbekendheid en memorisatie bevordert).

De toename van uw verkoop

De doorstroming van het verkeer verhoogt het aantal geraadpleegde pagina's en biedt de bezoeker de mogelijkheid om gemakkelijker het product te vinden dat hij wenst. Impulsieve en spontane aankopen worden ook bevorderd als de bezoeker de mogelijkheid heeft om snel bij het product en het winkelwagentje te komen.

7 tips om het laden van pagina's te optimaliseren

Investeer in een goede webhosting

Als het gaat om webhosting, is het beter om een dedicated server te kiezen dan een gedeelde server. Hoewel minder duur, heeft shared hosting het nadeel dat verschillende websites op dezelfde server worden opgeslagen. Daardoor zijn de prestaties van de server - vooral op het vlak van snelheid - omgekeerd evenredig met het aantal sites dat erop staat. De keuze voor een dedicated server is dus sterk aan te raden... want de paar extra euro's die u investeert, betalen zich snel terug.

Analyseer de laadtijd

Voordat u de maatregelen uitvoert waarmee u de weergave van een site kunt versnellen, is het beter om over te gaan tot een voorafgaande analyse. Om deze controle uit te voeren, heeft Google "PageSpeed Insights" ontwikkeld, een tool die de prestaties van een site analyseert en voorstellen doet voor verbetering. De tool kent twee scores op 100 toe aan de pagina: de eerste betreft de analyse van de mobiele interface en de tweede die van de desktop. Merk op dat voor de analyse van de mobiele interface nu bij voorkeur de tool "Test mijn pagina" van Google wordt gebruikt.

Scripts bijwerken

Het gaat erom de omvang en het gewicht van een toepassing of een webpagina te verminderen door in te grijpen in de code ervan (met name JavaScript, CSS en HTML). Deze vereenvoudiging bestaat erin in te grijpen op elementen die kunnen worden geëlimineerd zonder het begrip te schaden. Naarmate de code lichter wordt, verbeteren de weergaveprestaties van de site. Voor deze operatie zijn 3 opties mogelijk:

  • Schakel scriptcompressie in met een programma als Minifier HTML / CSS / JS bijvoorbeeld.
  • Optimaliseer de CSS-bestanden die door de server worden geüpload vóór de pagina zelf. Voor deze operatie is het noodzakelijk om alle overbodige elementen uit uw bestanden te verwijderen (spaties, nutteloze gegevens, enz.).
  • Plaats de scripts onderaan de pagina (onder de waterlijn) zodat de inhoud eerst wordt geladen, voordat de scripts worden geladen. .

Het beeldformaat optimaliseren

Vier afbeeldingsformaten worden in alle browsers correct weergegeven: JPEG, GIF, PNG en WEBP (aanbevolen). Om de impact van deze afbeeldingen op de bandbreedte (maximale capaciteit van de internetverbinding) te verminderen, zijn twee bewerkingen nodig: verkleinen en comprimeren.

Formaat wijzigen

Wanneer u het formaat van uw afbeeldingen rechtstreeks op het CMS wijzigt, blijft de oorspronkelijke afbeelding "zwaar" (de grafische details blijven behouden), maar verschijnt in een verkleind formaat. Om het gewicht te verminderen en het beste "bruikbare" formaat te verkrijgen, gebruikt u bij voorkeur fotosoftware zoals Photoshop. Hiermee kunt u de afbeelding op ware grootte bekijken. U kunt de afmetingen aanpassen door gebruik te maken van de gezichtshoek van de internetgebruikers op de webpagina. U hoeft de afbeelding alleen maar op de gewenste grootte op te slaan voordat u hem importeert in het CMS.

Comprimeer

Wanneer een afbeelding wordt gecomprimeerd, past de browser het gewicht ervan aan de vereiste grootte aan. Hiervoor kunt u software gebruiken zoals PhotoShop, XnView of TinyPNG. Sommige tools zoals WordPress en Prestashop hebben een TinyPNG-module. Hiermee kunt u uw afbeeldingen rechtstreeks vanuit uw CMS comprimeren.

Video's lichter maken

Net als voor foto's is het verminderen van het gewicht van video's essentieel om het openen van de pagina's van een website te versnellen. Deze operatie vereist enkele gemakkelijk toepasbare manipulaties:

  • Host de video op Youtube of Videmo en integreer ze op uw website
  • De breedte van de video verkleinen
  • Video comprimeren met software zoals Adobe Premiere
  • Verwijder het geluidsspoor als het niet nodig is
  • Kies een goed lichtgewicht formaat zoals MP4

Caching van bronnen toestaan

Het bezoeken van een site vereist het laden van bepaalde elementen die het openen van de pagina's vertragen. Door bepaalde bronnen te cachen, slaat de browser gegevens op die niet bij elk bezoek hoeven te worden gedownload. Wanneer wijzigingen of updates van de pagina nodig zijn, worden alleen de nieuwe elementen geladen. Deze operatie maakt de navigatie vloeiender en verhoogt de laadsnelheid.

Gebruik een CDN (Content Delivery Network)

De laadsnelheid van een site hangt ook af van de geografische nabijheid van de server. In deze logica bestaan netwerken die profiteren van CDN-technologie (Content Delivery Network) uit meerdere computers die zich op verschillende plaatsen op aarde bevinden. Deze computers werken samen om de inhoud gemakkelijker toegankelijk te maken en zo de laadsnelheid te verhogen. Deze mogelijkheid is vooral gericht op sites met een internationaal publiek en grote budgetten.
Digitale marketeers aan het werk [AI-gegenereerde afbeelding]
Gidsen en tools

Digitale marketing: Een winnende strategie

Ontdek waarom digitale marketing een winnende strategie is voor bedrijven in de huidige digital-first wereld. Bereik een wereldwijd publiek, bespaar kosten en meet resultaten met digitale marketing. Ontdek de onderdelen van digitale marketing, waaronder SEO, contentmarketing, sociale-mediamarketing, e-mailmarketing en PPC. Begin uw digitale marketingreis met deze bruikbare tips en omarm de kracht van digitale marketing voor de groei van uw bedrijf.