Contact

Het CRM, een intelligent instrument ten dienste van de onderneming!

CRM (Customer Relationship Management) is een intelligent instrument voor het beheer van de relaties en interacties van een onderneming met haar klanten en prospects. De meeste professionals beschouwen het als software waarmee het beheer van contacten, verkoop en de levenscyclus van de klant (marketing, verkoop, e-commerce, UX, CX, enz.) kan worden geoptimaliseerd. In werkelijkheid kan deze intelligente tool ook interacties tussen gebruikers van verschillende afdelingen, interne collega's en leveranciers vergemakkelijken.

De 4 functionaliteiten van CRM

  • Wanneer het de kern vormt van het systeem dat de onderneming hanteert om de interne en externe relaties te optimaliseren, heeft het proceswaarde.

  • Wanneer alle teams het gebruiken om interacties tussen het bedrijf en zijn gebruikers vast te leggen, te volgen en te analyseren, wordt het beschouwd als een digitaal hulpmiddel dat processen soepeler laat verlopen.

  • Wanneer het de ontwikkeling van een bedrijfsfilosofie mogelijk maakt die gericht is op de wijze waarop de relaties met klanten en potentiële klanten moeten worden beheerd, krijgt het een strategische dimensie.

  • En wanneer het cloud-based is, maakt het direct
    inzet, zeer kosteneffectieve schaalbaarheid en de mogelijkheid om overal en vanaf elk apparaat te werken.

Hoe werkt het?

Concreet kan een CRM alle beschikbare klantgegevens registreren: e-mailadressen, telefoonnummers, sociale netwerkprofielen, enz. Naast deze verwerking kan de software op verzoek ook specifieke gedragsgegevens verwerken, zoals communicatievoorkeuren van klanten. Alle gesprekken, vragen, onderhandelingen en interacties van prospects en klanten worden geregistreerd en zijn toegankelijk voor alle teams via een contactbeheersysteem.

Wanneer alle verzamelde klantgegevens met elkaar worden vergeleken, kan het CRM een relatief volledig profiel bieden van de consumptiegewoonten van de klant. Aangezien het ook in staat is actuele informatie over alle activiteiten van het bedrijf te verzamelen, kan de software gedetailleerde analyses bieden van alle interacties tussen klant en bedrijf.

CRM: een "intelligent" instrument met meerdere doeleinden

Dankzij CRM kan een onderneming haar relaties met haar klanten, gebruikers van diensten, collega's, partners en leveranciers verdiepen. De gegevens en analyses, die toegankelijk zijn via een eenvoudig en aanpasbaar dashboard, zijn beschikbaar voor alle bevoegde personen. Afdelingen kunnen de geschiedenis van klantinteracties, orderstatus, op te lossen problemen, enz. in real time volgen.

Met een CRM-systeem kunt u :

  • Contacten beter beheren
    Dankzij CRM kunnen verkoop-, marketing- en klantenserviceteams efficiënter te werk gaan wat betreft follow-up, dossierontwikkeling en klantgeschiedenis.

  • Samenwerking stimuleren
    Door alle beschikbare gegevens te verwerken en te delen, vergemakkelijkt een CRM-systeem de samenwerking tussen medewerkers van verschillende afdelingen. Een verkoopteam kan samenwerken met een productteam om aangepaste offertes te maken. Een marketingteam dat leads genereert, kan een verkoopmedewerker voorzien van nauwkeurigere informatie om een gepersonaliseerd gesprek met de prospect te voeren.

  • De productiviteit verhogen
    Met CRM worden tijdrovende administratieve taken zoals het nabespreken van vergaderingen overbodig. Het management heeft via dashboards eenvoudig toegang tot de notulen van een klantgesprek. Managers van de klantenservice kunnen ook de geschiedenis van de klant zien zonder hun telefoongesprek te onderbreken.

  • Verkoopbeheer optimaliseren
    Met een CRM kunnen verkoopmanagers klantrelaties analyseren, verkoopactiviteiten bijhouden, de levensvatbaarheid van deals beoordelen, indien nodig extra hulp inschakelen en buitenteams voorzien van realtime informatie.

  • Krijg nauwkeurige verkoopprognoses
    Door verkoopmanagers inzicht te geven in de lopende verkopen, maakt een CRM nauwkeurige verkoopprognoses mogelijk. Door bestaande gegevens dynamisch te beheren, leren verkoopteams van gemeenschappelijke ervaringen. Ze kunnen dan via historische gegevens anticiperen op de toekomst. Met behulp van voorspellende analyses kunnen deze teams ook anticiperen op toekomstig klantgedrag op basis van inzichten uit big data.

  • Betrouwbare rapportage
    Het totaaloverzicht van het verkooptraject maakt het mogelijk om potentiële problemen te identificeren en te stoppen. De door de CRM-software gegenereerde rapporten belichten bruikbare gegevens. Aangezien deze strategische rapporten geautomatiseerd en betrouwbaar zijn, wordt de productiviteit van het team gestimuleerd.

  • Bedrijfsindicatoren optimaliseren
    Met alle door CRM gegenereerde analyses kunnen teams zich richten op de leads die er toe doen. Door gegevensverzameling en rapportage wordt de conversie efficiënter en nemen de mogelijkheden voor cross-selling toe.

  • Klantentrouw opbouwen
    Omdat CRM een volledig beeld geeft van klantinteracties, kunt u beter anticiperen op problemen en klachten in realtime afhandelen. Door duidelijk en tijdig te reageren op hun verzoeken, hebben klanten een betere ervaring.

  • Zorgen voor een meer winstgevende marketing ROI
    Met CRM kunnen marketingteams vaststellen welke marketingcampagnes het meest relevant zijn voor de verwachtingen van klanten. Deze strategische tracking geeft teams de mogelijkheid om de campagnes die het beste werken voor elk type klant op maat te maken. Het belangrijkste is dat dit extra inzicht hen in staat stelt budgetten te optimaliseren om een betere ROI (return on investment) te genereren.

  • De kwaliteit van producten en diensten bewaken
    Een effectief CRM-systeem verzamelt informatie uit een groot aantal interne en externe bronnen. Gegevens over klanttevredenheid en hun perceptie van uw bedrijf kunnen worden gebruikt om het aanbod te verbeteren, tekortkomingen op te sporen en te anticiperen op problemen.

CRM: een universele aanpak binnen de onderneming

Hoewel CRM in de eerste plaats wordt gepositioneerd als een verkoop- en marketinginstrument, kan de software strategische informatie verstrekken aan vele gebieden van het bedrijf. Klantrelaties, HR, opleiding, supply chain, verkoopteambeheer, back office, technische ondersteuning, enz. Door informatie over klantinteracties te integreren en te verwerken, voor iedereen toegankelijk te maken en de analyse ervan te vergemakkelijken, biedt CRM in feite vele voordelen.

Alle gesprekken, vragen, onderhandelingen en interacties van prospects en klanten worden geregistreerd en zijn toegankelijk voor alle betrokken teams via een contactbeheersysteem. Dankzij deze uitwisseling kunnen de teams voor verkoop, marketing, klantenservice, logistiek, HR en facility management efficiënter te werk gaan wat betreft follow-up, dossierontwikkeling en klantenhistorie. Aangezien het CRM-systeem de uitwisseling van expertise tussen alle medewerkers van hetzelfde bedrijf orkestreert, vergemakkelijkt het de samenwerking tussen verschillende afdelingen.

Verkoopafdelingen
Verkoopteams profiteren van het gebruik van CRM om hun operationele strategie te beheren. Ze hebben toegang tot tastbare informatie over hun verkoopprestaties, productaanbod en lopende campagnes. Ze kunnen ook handelingen automatiseren, zoals het verzenden en evalueren van follow-up e-mails. Dit verlost verkopers van tijdrovende administratieve taken, zodat ze meer tijd kunnen besteden aan het analyseren van de behoeften van hun klanten. Ze zullen ook gemakkelijker kunnen samenwerken met productteams om aangepaste offertes te ontwikkelen.

Marketingstrategie
Marketingteams kunnen de CRM-tool gebruiken om effectieve en nauwkeurige voorspellingen te doen. Omdat de tool gegevens van sociale netwerken kan opnemen, hebben marketeers de mogelijkheid om in real time te weten wat klanten leuk vinden of niet. Ze weten ook hoe ze denken over specifieke merken of bedrijven. Dankzij deze gegevens krijgen teams een uitzonderlijk zicht op kansen en leads. Ze kunnen het klanttraject nauwkeurig plannen, van informatieaanvraag tot product- en/of dienstverkoop. Dankzij deze operationele precisie kunnen ze verkooptrechters controleren en relatief betrouwbare prognoses opstellen. Zo kan een marketingteam dat leads genereert ook een verkoopmedewerker voorzien van nauwkeurige informatie waarmee hij gepersonaliseerde gesprekken kan voeren met prospects.

Klantenzorg en follow-up
Met betrouwbare gegevens uit meerdere bronnen op een continue basis, kunnen serviceteams effectief gesprekken over verschillende kanalen volgen. Een klant kan bijvoorbeeld een probleem op Twitter of Facebook aankaarten en vervolgens overschakelen op e-mail, telefoon of Live Chat om het live op te lossen. Zonder een specifiek platform voor klantinteracties lopen klantenserviceteams het risico overweldigd te worden door de grote hoeveelheid binnenkomende informatie. Dat leidt uiteindelijk tot ontevredenheid bij de klant.

Toeleveringsketen en inkoop
Dit geldt ook voor alle supply chain- en inkoopteams. Met behulp van CRM kunnen deze afdelingen vergaderingen met leveranciers en partners bijhouden, verzoeken registreren, nuttige notities toevoegen, follow-ups plannen en anticiperen op volgende stappen.
Door deze rapporten en analyses kunnen bedrijven de effectiviteit van leveranciers vergelijken en de hele toeleveringsketen effectiever beheren.

Personeelszaken
Bij personeelsbeheer kan CRM worden gebruikt om het aanwervingsproces te versnellen of de prestaties van werknemers te volgen. Het kan de HR-functie helpen bij het analyseren van de behoefte aan middelen, employer branding, automatisering van talentmanagement, identificatie van vaardigheidskloven, analyse van opleidingsbehoeften en personeelsbehoud.

Waarom kiezen voor een CRM in de cloud?

Een CRM-oplossing in de cloud is eenvoudiger en sneller te installeren en te gebruiken. Het vereist geen installatie of ingewikkelde implementatie. Ook is er geen hardwareconfiguratie of onderhoud nodig. Deze flexibiliteit voorkomt ook upgradeproblemen en verlaagt de operationele kosten aanzienlijk. Deze systemen zorgen ervoor dat informatie altijd consistent is. Waar ze ook zijn, alle medewerkers kunnen hun gegevens raadplegen en onmiddellijk bijwerken. Met gemeenschappelijke tools, formaten en rapporten kunnen fysiek gescheiden teams samenwerken. Zo kunnen verschillende afdelingen (eventueel op verschillende locaties) gemakkelijk met elkaar communiceren.

Voeg hier uw koptekst toe

Kortom, CRM is een intelligent instrument dat bedrijven helpt hun relaties en interacties met klanten en prospects te beheren. Door klantgegevens te centraliseren en samenwerking tussen verschillende afdelingen te vergemakkelijken, stelt CRM bedrijven in staat hun interne en externe relaties te optimaliseren. Het maakt een beter beheer van contacten mogelijk, stimuleert samenwerking, verhoogt de productiviteit, optimaliseert het verkoopbeheer, biedt nauwkeurige verkoopprognoses en zorgt voor een betrouwbare rapportage. Bovendien biedt een CRM-oplossing in de cloud tal van voordelen, zoals eenvoudigere en snellere installatie en bediening, geen hardwareconfiguratie of onderhoud en consistente informatietoegang vanaf elke locatie. Door CRM te implementeren, verbeteren bedrijven hun klantervaring, vergroten ze hun mogelijkheden voor cross-selling, optimaliseren ze hun marketing-ROI en bewaken ze de kwaliteit van hun producten en diensten. Daarom is CRM een essentieel instrument dat bedrijven helpt concurrerend te blijven en hun doelen te bereiken.
Digitale marketeers aan het werk [AI-gegenereerde afbeelding]
Gidsen en tools

Digitale marketing: Een winnende strategie

Ontdek waarom digitale marketing een winnende strategie is voor bedrijven in de huidige digital-first wereld. Bereik een wereldwijd publiek, bespaar kosten en meet resultaten met digitale marketing. Ontdek de onderdelen van digitale marketing, waaronder SEO, contentmarketing, sociale-mediamarketing, e-mailmarketing en PPC. Begin uw digitale marketingreis met deze bruikbare tips en omarm de kracht van digitale marketing voor de groei van uw bedrijf.