Contact

Big Data: Waarom het belangrijk is, wat het is en hoe het uw bedrijf zal veranderen

In dit artikel verkennen we de basisprincipes van big data en leggen we uit waarom het belangrijk is voor uw bedrijf.

Wat zijn Big Data?

Big Data verwijst naar grote hoeveelheden gestructureerde, semi-gestructureerde en ongestructureerde gegevens die door bedrijven worden verzameld. Ze kunnen worden geanalyseerd op waardevolle informatie en worden gebruikt in geavanceerde analytische toepassingen, voorspellende modellen en soms projecten voor machinaal leren.

Systemen die verwerken en Big Data opslaan worden vaak aangetroffen in enterprise data management architecturen en hebben de volgende kenmerken:

  • Zij verwerken grote hoeveelheden gegevens uit verschillende bronnen.
  • Zij kunnen snel gegevens genereren, verzamelen en verwerken.
  • Zij ondersteunen een breed scala aan gegevenstypes.

Is het belangrijk voor uw bedrijf?

Het gebruik van Big Data kan bedrijven helpen hun activiteiten te verbeteren, gepersonaliseerde marketingcampagnes op te zetten, een betere klantenservice te bieden en andere acties te ondernemen die kunnen leiden tot een hogere omzet en winst. Dit geeft bedrijven die het effectief gebruiken een concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven die dat niet doen, omdat ze snellere, beter geïnformeerde zakelijke beslissingen kunnen nemen.

Veel bedrijven vertrouwen nog steeds op Excel-spreadsheets om zeer beperkt inzicht te krijgen in hun bedrijfsdoelstellingen en bedrijfsvoering. Het is tijdrovend om op deze manier alle gegevens te (her)verzamelen, voor zulke slechte resultaten. Moderne platforms daarentegen verzamelen gegevens onmiddellijk! Ook doen ze dat over langere perioden en combineren ze die met andere gegevensbronnen zoals interne databases, SaaS-tools of externe gegevens en API's.

Zo verzamelen de meeste bedrijven tegenwoordig grote hoeveelheden ongestructureerde gegevens uit hun interacties met klanten. Deze gegevens worden verzameld via berichten op sociale media, interacties met klantenondersteuning, weersinformatie en de surfgeschiedenis op hun website. De enorme hoeveelheid datapunten maakt het onmogelijk voor een individu om ze handmatig te verzamelen, te vergelijken en te analyseren. Daarom zijn geavanceerde analyses en algoritmen voor machinaal leren essentiële hulpmiddelen geworden voor bedrijven om waarde en inzicht te ontlenen aan hun ongestructureerde gegevens en toekomstige resultaten te voorspellen.

Voordelen van Big Data

Geavanceerde analyses

Advanced analytics is nauw verwant aan machine learning en kunstmatige intelligentie. Deze concepten maken gebruik van computerprogramma's die enorme hoeveelheden gegevens analyseren om patronen te identificeren en daarvan te leren. Zoals eerder vermeld, helpt machine learning om ongestructureerde gegevens te analyseren, te combineren met gestructureerde gegevens en beter inzicht te verschaffen over langere perioden, waardoor betere strategische beslissingen en zakelijk succes mogelijk worden.

Data-analyse komt iedereen ten goede:

  • Klanten kunnen betere beslissingen nemen over bestellingen, wat leidt tot meer verkoop en minder retourzendingen, en zien het bedrijf als een partner in hun succes.

  • Werknemers kunnen beslissingen nemen op basis van gegevens en de productiviteit verhogen.

  • Managers en bedrijfsleiders kunnen weloverwogen beslissingen nemen en nieuwe strategieën uitvoeren.

Voorspellende modellen

Voorspellende modellen steunen op datasets van hoge kwaliteit om toekomstige resultaten nauwkeurig te voorspellen. Een grotere dataset leidt vaak tot betere resultaten. Bedrijven in alle sectoren en groottes gebruiken predictive analytics om inzicht te krijgen in het gedrag van klanten en bedrijfsprocessen met behulp van verzamelde gegevens. Voorbeelden van het gebruik van predictive analytics zijn het genereren van betere leadkwalificatie met predictive lead scoring en het verbeteren van schattingen van levertijden door het op te nemen in de supply chain.

Door klant- en procesgegevens op te nemen in voorspellende modellen kunnen bedrijven datagestuurde beslissingen nemen en toekomstig gedrag beter voorspellen, in plaats van te vertrouwen op intuïtie.

Automatisering door Big Data

Bedrijven van elke omvang worstelen met de invoering van Big Data en op AI gebaseerde automatisering in hun activiteiten, terwijl kleine bedrijven zich zorgen maken dat deze geavanceerde technologieën te complex of te duur voor hen zijn. In werkelijkheid helpen AI- en ML-technologieën om de complexiteit van een steeds globalere en digitale wereld te beheren, zelfs in de meest uitdagende tijden.

De invoering en het gebruik van geavanceerde technologieën is voor bedrijven van elke omvang van cruciaal belang om zakelijke veerkracht te verkrijgen en de manier van werken vorm te geven.

Bedrijven vertrouwen steeds meer op oplossingen om repetitieve en alledaagse taken te automatiseren. Maar dit is nog maar het begin. Organisaties die wendbaarder zijn, willen predictive analytics gebruiken om nauwkeurigere budgetprognoses en strategische beslissingen te nemen en medewerkers de tools geven die ze nodig hebben om met gemak beter te presteren in wat van hen wordt verwacht.

Digitale marketeers aan het werk [AI-gegenereerde afbeelding]
Gidsen en tools

Digitale marketing: Een winnende strategie

Ontdek waarom digitale marketing een winnende strategie is voor bedrijven in de huidige digital-first wereld. Bereik een wereldwijd publiek, bespaar kosten en meet resultaten met digitale marketing. Ontdek de onderdelen van digitale marketing, waaronder SEO, contentmarketing, sociale-mediamarketing, e-mailmarketing en PPC. Begin uw digitale marketingreis met deze bruikbare tips en omarm de kracht van digitale marketing voor de groei van uw bedrijf.